แนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำเชิงเทคโนโลยีของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพะเยา เขต 1

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
มหาวิทยาลัยพะเยา
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษา 1) ระดับภาวะผู้นำเชิงเทคโนโลยีของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพะเยา เขต 1 และ 2) แนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำเชิงเทคโนโลยีของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพะเยา เขต 1 ประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ ผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพะเยา เขต 1 จำนวน 76 คน โดยเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ 2) แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง ข้อมูลที่ได้จากการสัมภาษณ์นำมาวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ผลการวิจัยมีดังนี้ 1) ระดับภาวะผู้นำเชิงเทคโนโลยีของผู้บริหารสถานศึกษา โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับจากมากไปน้อย ดังนี้ ด้านความเป็นผู้นำและวิสัยทัศน์ ด้านผลิตภาพและความชำนาญเชิงวิชาชีพ ด้านสังคม กฎหมาย และจริยธรรม ด้านการเรียนรู้และการสอน ด้านการสนับสนุนการจัดการและการปฏิบัติการ และด้านการวัดและประเมินผล ตามลำดับ 2) แนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำเชิงเทคโนโลยีของผู้บริหารสถานศึกษา พบว่า 1) ด้านการวัดและประเมินผลควรได้รับการพัฒนาการออกแนวปฏิบัติการใช้เทคโนโลยี เพื่อการวัดและประเมินผล การสร้างเครื่องมือการวัดและประเมินผลที่สอดคล้องกับการออกแบบการเรียนรู้ 2) ด้านการสนับสนุน การจัดการ และการปฏิบัติการควรพัฒนาทักษะการวางแผนช่วยเหลือที่ตรงกับความต้องการของบุคลากร เป็นผู้นำการเข้าสู่ระบบฐานข้อมูลแสวงหาเครือข่ายจากองค์กรภายนอก 3) ด้านสังคม กฎหมาย และจริยธรรม ควรศึกษากฎหมายที่เกี่ยวข้องสามารถถ่ายทอดประเด็นปัญหาโดยวิธีการที่หลากหลาย และได้รับการอบรมการออกระเบียบ และมาตรการที่สนับสนุนการใช้เทคโนโลยีในสถานศึกษา 4) ด้านการเรียนรู้และการสอน ควรพัฒนาทักษะการสอน การออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้ การกำหนดแนวปฏิบัติ และการสร้างเกณฑ์ประสิทธิภาพของบุคลากรในการใช้เทคโนโลยี 5) ด้านผลิตภาพและความชำนาญเชิงวิชาชีพ ควรศึกษาการใช้เทคโนโลยีใหม่ ๆ อยู่เสมอ พัฒนาทักษะ ด้านการจัดการความรู้ และการฝึกบุคลากรอย่างเป็นระบบ และ 6) ด้านความเป็นผู้นำและวิสัยทัศน์ ควรได้รับการฝึกฝนด้านการวางแผน และการกำหนดวิสัยทัศน์ที่สามารถชักนำการสร้างวิสัยทัศน์ร่วมฝึกฝน การวิเคราะห์สภาพแวดล้อมและศักยภาพ และเรียนรู้จากผู้บริหารต้นแบบ
Description
The purpose of this research was 1) to study technological leadership of school administrators under Phayao Primary Educational Service Area Office 1, and 2) to study guidelines for development of technological leadership of school administrators under Phayao Primary Educational Service Area Office 1. The target group of this study were 76 school administrators under Phayao Primary Educational Service Area Office 1. The research instruments were 1) a 5-level rating scale questionnaire which the data were analyzed in terms of descriptive statistics including frequency, percentage, mean and standard deviation. And 2) a semi - structured interview form which was obtained by interviewing then analyzed by content analysis. Research findings were as follows: 1) The overview of technological leadership level of the school administrators under Phayao Primary Educational Service Area Office 1 was at high level in overall. When considering each aspect, Leadership and Vision received the highest mean, followed by Productivity and Professional; Social, Legal and Ethical Issues; Learning and Teaching; Support, Management, and Operation; and Assessment and Evaluation, respectively. 2) the guidelines for development of technological leadership were as follows; 1) Assessment and Evaluation: They should be developed in creating an explicit guideline and tools for using technology in assessment and evaluation area; 2) Support, Management and Operation: They should be developed in analytical thinking and strategically planning for supporting technology. They must also act as a leader in data transforming and a liaison by bringing up a cooperation from outside network; 3) Learning and Teaching: They should consistently practice in teaching and lesson plan designing, also developing Key Performance Indicators for teachers using technology as part of their responsibilities; 4) Social, Legal and Ethical Issues: They should attain a comprehensive knowledge in technological-related laws and regulations, and engage the concepts through mixed approaches to personnel; 5) Productivity and Professional: Learning new technology should be part of their daily routine. They should be developed in Knowledge Management and systematically apply to the school personnel training program; and 6) Leadership and Vision: They should be trained in strategic planning and demonstrate shared vision among school personnel, SWOT analysis, and also learn from best practice.
Keywords
ผู้นำเชิงเทคโนโลยี, Technological leadership
Citation